Thursday, April 02, 2009

First Crew Flight Pt. 2

Click here.

Short Talk:

***Mintak ampun. Atas sebab² tertentu, entry ini terpaksa ditulis dalam bahasa kebangsaan.

Kes 1:
Kes ini berlaku semasa saya sedang bertugas. Waktu itu, para penumpang sedang memasuki pesawat. Dan datanglah seorang makhluk Tuhan ini, seorang lelaki Asia berusia 30-an. Datang sambil menyorong 2 beg--I beg troli dan satu beg kecil yang diletakkan di atas beg troli itu.
Dan ini dialog untuk kisah itu.

Penumpang: Letakkan beg ini di atas (sambil melemparkan kedua² begnya di aisle dengan nada yang agak tinggi)
Saya: Bolehkan encik bantu saya untuk mengangkat beg ini dan meletakkanya di atas?
Penumpang: Apa? Tolong awak? Ini kerja awak, awak tau tak?!!
Saya: Percaya atau tidak, jikalau apa² terjadi semasa penerbangan ini, adakah encik yang akan membantu mengeluarkan kesemua 144 penumpang dengan selamat (berkata dengan harapan yang dia akan faham tugas dia dan saya dengan tugas saya)
Penumpang: Beg ini berat, anda tau tak?
Saya: Sebab itulah saya meminta encik membantu saya. Kalau beg ini berat untuk encik, beg ini berat juga untuk saya, bukankah begitu?
.........
Saya: (Akhirnya saya mengalah dan mengangkat beg yang jenamanya langsung saya tak pernah dengar sejak saya menjadi staf kabin. Bukan Lojel, bukan American Tourister, bukan Samsonite, apatah lagi Louis Vuitton).

Dan tau tak, beg itu kosong, tiada apa² di dalamnya. Lagi berat beg anak buah saya yang bersekolah darjah 2. Memang PEMALAS manusia itu tadi.

Pengajaran: Tak pernah ada dalam sejarah, apatah lagi staf kabin diajar untuk mengangkat beg penumpang dan memasukkannya ke dalam ruang penyimpanan di atas tempat duduk penumpang. Paling koman, tidak di syarikat saya bekerja. Kami cuma membantu, saya ulang MEMBANTU menyusunnya bagi membantu mempercepatkan proses masuk pesawat. Bukankah tidak adil dan tidak masuk akal, seorang penumpang yang gigih menyorong begnya dari rumahnya di Jinjang, Batang Berjuntai dan Kuala Sepetang tetapi sesampainya di kapal terbang, terus tak larat? Tuhanku!
Kalau semua beg staf kabin yang angkat, habis lah tulang belakang kami? Bayangkan dalam sehari, kami akan bertemu tidak kurang 250 orang penumpang. Berapa banyak pula begnya? Takkan ada sesiapa yang mahu menjadi staf kabin, betul tak?

--------

Kes 2:
Hal ini berlaku kepada kawan saya, T, dalam penerbangannya ke negara jiran, S. Seorang penumpang kelihatan terhegeh² menyorong begnya tatkala pintu hendak ditutup bagi penerbangan. Dan dia adalah seorang wanita, penumpang yang terakhir memasuki pesawat.
Seperti kes di atas, masalah yang dihadapi adalah berkenaan dengan masalah beg. Oleh kerana penumpang ini lewat, maka kesemua ruang penyimpanan bagasi atas tempat duduk penumpang telah penuh.
Penumpang: Mana saya mahu letak beg saya, semua tempat telah penuh?
T: Mungkin saya boleh menasihati cik agar beg ini dimasukkan ke ruangan kargi di bawah?
Penumpang: Apa?! Kargo? Awak tau tak ini beg apa? (Sambil menunjukkan beg LV beliau)
T: Saya tau itu beg Louis Vuitton, tapi cik kena maafkan kami. Cik telah lewat. Adalah tidak adil untuk kami mengeluarkan beg penumpang yang telah awal masuk.
Penumpang: *^()((*^*%&
Pengajaran: Pernah dengar tak peribahasa 'Siapa dulu dia dapat?'

MORAL: Kedua² kes di atas berlaku di antara penumpang dari negara jiran, S. Saya sememangnya benci orang S.

Sekian.

---------------------------------

Hey hey,
Been ages, heh?

Anyway, below are the other photos taken during my maiden flight as a crew. You may want to read more on my previous entry?
Oh by the way, I was at Saigon yesterday ;)


Alangkah indahnya KLIA.

Catering, loading the meals for pax.

InsyaAllah, terbanglah dengan MAS dengan rasa selamat.


Ughh....

The 'office' and the 'assignment'


Siem Reap Int'l Airport, Cambodia. Nice heh? Very boutiq'y (OK OK, I just created the word) look

Moi ;)

.....to be continued

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails